Sunday, January 24, 2010

KeCeWa

Sesungguhnya Dia lebih mengetahui apa yang terbaik

Huhu… kecewa.. sy berada di landasan yang terbaik untuk berasa kecewa kan?? GAGAL… sy gagal dlm interview (IV) untuk jawatan PZM tetap…

Sy dapat merasakan petanda2 awal kepada keputusan itu.

Hati mcm xnk tahu pun keputusan IV tu.. mlm sebelum keputusan… sy bermimpi yg sy gagal... bl dikenang kembali.. ms dapat result PMR dulu pun.. mimpi jugak… dan keputusannya same dengan mimpi tu.. terus terang dikatakan bile kita terlalu mengharap.. kita mungkin sgt kecewa.. mungkin sy juga mengharap sangat… tapi kali ini kekecewaan itu tidaklah seteruk mana.. mgkin belajar dari kesilapan.. dari pengalaman.. sy pernah sgt kecewa…

Untk result tu, kawan sy.. fair yang tlg checkkan.. Bile dia call, dr suara die sy dapat rasekan sesuatu yang buruk… then when she ask whether sy nak tau tak keputusan IV sy.. sy dapat rasekan .. sy tak dapat.. sbb kalau sy dapat.. die mst beritahu terus.. tanpa tanya sy dulu..

Then, bila die da bgtau… rase cam sgt kecewa then fair said “aida, jangan kecewa sgt, fair pun x dapat.”

Then I said “fair, kecewanya”… keluhan yang rasenya ckp berat untk diluahkan tetapi itulah sebenarnya yang bermain di hati.

Fair “aida, tenang. Kite same2 sabar ek. Fair tahu, memang kecewa, tapi kite kena sabar. Fair lagi teruk, tahun depan xleh IV da.”

Then I thought, ok, sy akan bersabar. Tq fair, anda mcm sgt memahami.

Mengambil masa untuk mengajar hati dan akal untk menerima kenyataan. Cewah.

“Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Cuma kita mungkin terlalu cepat berputus asa dan tidak percaya dengan janji Allah”.

Tiba-tiba teringat ayat dalam novel yang sy pernah baca.

“When Allah answers ur prayer, He’s increasing ur faith’

“When He delays, He’s increasing ur patient”

“When he doesn’t, He has something better for u”

Saya akan berpegang kepada kata2 itu.

Namun satu mempunyai satu tugas. Menyampaikan berita itu kepada ibu saya. Haha. Saya cuba menahan air mata agar tidak tumpah. Menahan sebak yang menyerbu di dada. Lambat atau cepat beritahu ibu, natijahnya tetap sama. Itulah yang berlaku.

Lepas tu, cik miki hantar msg “ Dapat x?”

Then, I call her. “tak dapat”

Cik Miki “bersedih ke? Tenang”

Saya “Saya tak bersedih pun tapi bile awak tanye gitu, saya rase sedih plk. Hehe. Awak check la. Saya rase awop dapat.

Then, kami bercakap pasal interview sblm ni. Orang2 yang dijangka dapat. Haha. Agak retropsektif. Mengundur masa lalu. Haha. Oklah.

Nway. Congrate tu Wawa dan Ct. kak Suzy juga. Well done lah.

Saya sudah tenang. Hidup perlu diteruskan. Banyak lagi yang mndatang. Bila kita rase sedih dan kecewa, bersyukurlah dengan nikmat yang kita ada sekarang. Saya masih dikurniakan kesihatan yang baik, tidak sakit2, dan sekurang-kurangnya saya masih ada kerja untk beberapa bulan lagi. Dan masa itu insyaallah cukup untuk saya merencanakan perjalanan hidup seterusnya. I’m ok la.

Seperti ayat dalam buku La Tahzan

Jangan bersedih. Lantaran bersedih itu menakutkan engkau untuk menghadapi masa depan. Dan kesedihan itu tidak akan mengembalikan yang hilang dan yang pergi; tidak akan menghidupkan yang mati. Dan kesedihan itu juga daripada syaitan.

Sekarang, kerja akan diteruskan seperti biasa. Komitmen akan diteruskan seperti biasa. Tidak akan ada istilah tawar hati untk bekerja. Sbb saya memang seronok bekerja. Saya bertekad meninggalkan PKD dalam mase beberapa bulan ni dengan imej yang baik. Wah.

TinTa PenULis: SeMoga KekeCewaaN ini Menjadikan Saya Seorang yang Lebih Baik. MungKin Juga KekeCewaaN ini perMuLaan kepAda Sesuatu YaNg LebiH InDaH.. AMiN… (terfikir juga adakah kekecewaan ini lantaran saya pernah buat orang lain kecewa.. maaflah kalau itu yang berlaku)

5 comments:

idatazira said...

chill ah takmo sedih2.
ade rezeki yg lain, insyaAllah :D

Mr Q & Lady D said...
This comment has been removed by the author.
Aduka said...
This comment has been removed by the author.
aeeda_humairah said...

to idatazira:

hehe..
tq yang..
harap2 la..
dipermudahkan segalanya..


To Aduka:

betul2..
setuju..
Semuanya sudah ketetapan..
Mungkin ade yg lebih baik..
Ade himah di sebalik yg berlaku..

agak kompius siapakah anda??
org ganu jgk ke?

Aduka said...
This comment has been removed by the author.