Tuesday, July 20, 2010

BeLajarLah UnTuK CinTa...

Salam..


Baru-baru saya (S) ni berbual secara ym dengan seorang teman (T).. Perbualan adalah berbunyi seperti berikut:

S : Ko cmne sekarang?
T: Aku banyak sangat pilihan... Tak tahu nak pilih yang mane...

wowww.. hebat sungguh statement itu..

S: Nak aku bagi pendapat ke macam mana nak buat pilihan?
T: Boleh jugak.

macam byak pengalaman je... sedangkan tak..

S: baiklah.. 1. jangan terburu2.. 2. dalam banyak2 pilihan tu.. yang mane yang boleh hidup dengan ko.. meaning yang ko rase can stay with u.. d rest of your life.. memang menerima seadanya penting.. tetapi persefahaman lagi penting..
T: bagus jugak pandangan ko..

hehe.. sekadar pendapat la.. mgkin dari pengalaman... haha.. betulkah kita cintakan seseorang atau sebenarnya kita terlalu berusaha mencintai seseorang atau sebenarnya kita hanya sayangkan seseorang dan bukanlah cinta.. macam mana nak membezakan kasih sayang dan cinta dengan orang yang berlainan jantina dan tiada sebarang ikatan persaudaraan dengan kita.. sukar ke??

bukan mempertikaikan kemampuannya untuk mendapat banyak pilihan.. dia deserve it.. hehe.. got everythim i think..

sy cume berfikir... mngkinkah dalam banyak2 pilihan itu sebenarnya kita tak ada pilihan bila berfikir mampukah kita hidup dengan pilihan2 tersebut..

saya juga berpendapat.. [pendapat peribadi saya.. minta maaf kalau ade yang tak bersetuju].. cinta bukanlah sesuatu yang sukar.. ia boleh dipupuk dan dibaja.. wlpn bermula dengan zero.. sbb kite semua memang mempunyai perasaan kasih sayang terhadap orang lain.. yang benci boleh bertukar menjadi cinta.. inikan pula yang tidak pernah ade rase benci.. apatah lagi yang memang sudah ada perasaan sayang.. ianya boleh saya rase kalau kita membuka hati dan memberikan sedikit ruang.. lainlah kalau kite menuntup pntu hati kita atau kita menafikannya..

berapa ramai bila mula-mula bercinta memang kita sudah mencintai pasangan kita??
atau sedikit-sedikit kita memupuk perasaan itu... dan kita bahagia sekarang..

jangan terburu2.. jangn terlalu risau.. jangan tertekan.. ambil masa dan tenangkan diri.. beri ruang untuk diri sendiri.. tersilap langkah buruk padahnya.. bila sampai perlu berfikir dan tertekan dengan situasi rasenya itu mungkin bukan pilihan kita..

kalau betul kita cintakan seseorang... kite tak perlu banyak berfikir.. u just can say "yes"... tetapi kena tahu membezakan sayang, cinta dan juga kagum..

sayang tak semestinya cinta... dan kagum adalah rase keterjuaan dengan seseorang.. rase kagum kadang2 mengaburi perasaan sendir.. ramai yang kagum dengan kebaikan dan keperibadian, dan kita sukakan seseorang.. ramai yang kagum dengan rupa paras dan kita rase kita cintakan dia.. sebenarnya itu tidak lebih dari perasaan kagum yang dibuai-buai dan rase ingin mendampingi walhal kita tidak tahu adakah kita akan serasi atau tidak..

saya bukan bercakap untuk menidakkan keperluan cinta.. atau ingin menyatakan cinta terlalu sukar dicari... ataupun cinta adalah sesuatu yang kompleks..

secara jujurnya saya rasa, kalau betul kita rase dia ditakdirkan untuk kita.. kita just can feel.. "he/she is the one for me n i can say yess anytime".... tak tahulah orang lain mcm mane..

pendapat adalah sekadar pandangan peribadi yang bersifat subjektif.. mungkin betul bagi saya.. tidak pada anda.. mungkin sbb setiap orang melalui pengalaman yang berbeza...

TiTiPan RaSa: my BF tujukan lagu "Belajarlah untuk CInta"... saya akan download dan dengar.. hehe

2 comments:

Nurul Huda said...

LAGU BELAJARLAH UNTUK CINTA MMG BEST! sy sukeee Anang..hehe :D

Cik feeda said...

sgt setuju dgn statement ni, "he/she is the one for me n i can say yess anytime"...tru my experience..ahakss

cinta n sayang bkn sekadar perasaan yg kejap ad kejap xde...sukar tuk digambarkan la...smtime perlu ms yg lama tuk betul2 yakin dgn ape yg kita rasa..better la kot dr terburu2 mengejar perasaan sndr...