Monday, August 16, 2010

Attitude dan Profesionalism...

Owh..

Tajuk entri sangat serius.. tapi.. dun judge a book by its cover kan..

Memilih antara dua... attitude dan sikap profesional... apakah yang akan anda utamakan???

Memberi soalan tanpa memberi pilihan jawapan dan menerangkan situasi sebenar sedikit macam bersikap tidk adil kepada yang membaca kan??

Saya terangkan...

Sebagai contoh ... A adalah seorang yang mempunyai attitude yang tidak disukai.. bising dan kecoh... yang kadang2 tak tahan telinga nak dengar..kadang2 cam rase malas nak dengar... tetapi bile wat kerja boleh harap... kire profesional la.. bile kite berikan tanggungjawab maksdnye boleh dipertanggungjawabkan dan kite tak perlu nak risau...

Saya prefer memilih sikap profesional dan tolak ke tepi attitude yang x kena... biarlah.. perangai masing-masing berbeza.. tetapi asalkan kite dapat buat kerja dengan betull.. but then it ok la.. sikap dan attitude adalah perkara yang kita tak boleh nak tentukan... buat apa bermulut manis.. kata2 tak sakitkan hati tetapi kerja xleh boleh nak harap sangat..

work is about teamwork.. sbb itu profesionalism sangat penting.. kalau kite sahaja bersungguh buat kerja.. kerja kite dah beres tetapi.. org lain buat tak tahu aje... lama2 kite pun akn terinfluence sama.. kalau bekerja dengan orang yang bekerja bersungguh2.. ikut peraturan... ikut keperluan.. maka kite pun bersemangat jugak..

ok. letih membebel..

kalau nak fikir pasal kerja.. alamatnye sampai bile2 rase cam xleh nak cuti.. haha..

bekerja dengan bersunguh2 bukan bermksd kerja separuh mati.. work smart...fleksible tetapi perlu tegas dalam membuat keputusan...selain follow d procedure... then u can be a good leader..
Chayo'....

TinTa PeNuLis: SuKa Apa Yang KiTe BUat... HiDup Akan LebiH GembIra..

No comments: